Skip Navigation

Van matroos tot Marine Risk Consultant

Jan Rietberg - BeingYou@AIG

31.10.2019
Topic Knowledge and Insights

Jan Rietberg

Jezelf kunnen zijn, wij juichen het toe. Ongeacht jouw geslacht, religie, seksuele geaardheid of etniciteit waarderen we jou om wie je bent, wat je denkt en wat je zegt. In de serie BeingYou@AIG ontmoet je mensen die AIG uniek maken. Jan Rietberg is één van die mensen. Want hoe belandt een eerste stuurman in een functie als Risk Consultant? Voor Jan is dat helemaal niet zo’n vreemde stap. Hoe een matroos via de Middellandse Zee en Noord-Afrikaanse kust zijn weg aan wal vond en nu wereldwijd bedrijven helpt veilig hun transport uit te voeren.

Ik ben altijd wel in contact gebleven met de scheepvaart

Wie is Jan Rietberg en wat is jouw achtergrond?

Ik werk als Risk Consultant op de afdeling Marine, dat doe ik inmiddels al 10 jaar. Maar mijn loopbaan begon juist óp het water. Sterker nog, ik ben opgevoed in een zeilgezin. Als 6-jarig jongetje had ik al mijn eigen zeilbootje. Op mijn 18e begon ik als matroos bij een rederij en voer ik voornamelijk in de Middellandse Zee en langs de Noord-Afrikaanse kust. Ik heb daarna doorgeleerd en ging vervolgens varen, eerst als tweede stuurman en vervolgens als eerste stuurman. Op mijn 27e ben ik aan de wal gekomen.

Hoe wordt een eerste stuurman vervolgens Marine Risk Consultant?

Toen ik stopte als eerste stuurman ging ik werken bij een controlebedrijf in de petrochemie. Ik verzorgde kwaliteits- en kwantiteitscontroles van chemische en petrochemische producten tijdens de op- en overslag aan boord van schepen, treinwagons en vrachtauto’s. Bijvoorbeeld door het uitnemen van monsters en het meten van volumes. Daarna begon ik als Risk Consultant bij een verzekeraar. Dat heb ik uiteindelijk zes jaar lang gedaan, waarna ik de overstap maakte als schade expert bij een expertisebureau. En nu zit ik inmiddels 10 jaar met veel plezier bij AIG als Marine Risk Consultant. Ja, ik ben altijd wel in contact gebleven met de scheepvaart.

Ik geef dagelijks advies of een bepaald schip wel of niet gebruikt kan worden voor een transport

Dat klinkt als een goede match tussen jouw persoonlijke interesses en jouw interesse in het vak?

Absoluut. Maar naast de scheepvaart liggen mijn interesses voornamelijk bij het contact hebben met mensen. Zet mij niet elke dag in een hoek achter een bureau, dat is niks voor mij. Ik vind het heerlijk om naar buiten te gaan, te kunnen praten met klanten over hun uitdagingen en er vervolgens een passende oplossing bij te bedenken. Ik vind het ontzettend leuk werk en AIG staat het toe dat je een behoorlijk eigen zeggenschap hebt over je agenda. De vrijheid binnen dit bedrijf vind ik erg fijn.

Hoe ziet het vak van een Marine Risk Consultant eruit?

Als Risk Consultant kun je eigenlijk op elk moment van het verzekeringsproces ingeschakeld worden voor advies. Dit is vaak op het moment dat wij een aanvraag krijgen om het transport van goederen te verzekeren. Ik bekijk zo´n aanvraag met een helicopterview en kijk naar wat voor goederen er vervoerd gaan worden, of deze niet te zwaar of te groot zijn en of de goederen in combinatie met de verpakking tegen de klimatologisch omstandigheden in de diverse regio’s kunnen.

Als het nodig is stellen we experts aan om tijdens beladingen te zorgen voor een goede behandeling. Zij inspecteren bijvoorbeeld hijsplannen, stuwageplannen en zeevastplannen en kunnen de opvolging hiervan verzorgen in overleg met alle partijen. Dat werk heb ik zelf ook gedaan en met die ervaring stuur ik nu wereldwijd deze experts aan om als ogen en oren op te treden voor ons en onze klanten. Ik ben dan ook vaak buiten kantoor en heb veel contact met klanten, makelaars en experts. Dat contact bestaat veelal uit evaluatie van lopende projecten en evaluatie van, vaak voor ons, nieuwe projecten.

Kan je hier een voorbeeld van geven?

Zo ben ik bijvoorbeeld betrokken bij een nieuw project waarbij een groot mijnbouwbedrijf een locatie gaat ontginnen in Australië. Wij verzekeren alle goederen die vanuit uit alle windstreken naar deze locatie vervoerd worden. Hiervoor hebben we samen gezeten met de klant en hun operationele management, de risico’s in kaart gebracht en op basis daarvan een schadepreventie programma opgezet. Verder kwamen vandaag transporten van auto’s uit Zuid-Korea en de op- en overslag van kunstmest in Chili over mijn bureau. Ik geef ook dagelijks advies of een bepaald schip wel of niet gebruikt kan worden voor een transport.

Mijn werk is dus heel divers. Hoewel mijn standplaats Rotterdam is vallen ook Zuid-Europa en UK onder mijn functie en reis ik vaak naar de verschillende locaties. Zo heb ik morgen een afspraak in België en vlieg ik woensdag naar Londen voor een afspraak met experts, makelaars en underwriters. En zaterdag? Ja, dan ben ik weer op het water te vinden voor een roeiwedstrijd van 16 kilometer op het Veerse meer. En je raad het nooit, maar zondag ga ik zeilen. Zo zie je maar, ik ben altijd op het water te vinden.